Pielea, cel mai mare organ al nostru, reflecta o imagine a sanatatii noastre exterioare dar si interioare. Modul in care ne hranim si ne protejam pielea, de fapt, intregul corp, este deosebit de important pentru sanatatea noastra.

Ce face ca pielea noastra sa fie sanatoasa? O dieta curata, bogata in nutrienti, in care sunt incluse alimentele cu efect antiinflamator. Alimentele care au efect antiinflamator sunt fructele si legumele, grasimile sanatoase, cum ar fi cele gasite in avocado sau ulei de masline si acizii grasi polinesaturati omega-3, pe care ii gasim in nuci, seminte de in, somon si sardine. O abordare antiinflamatorie consta si in echilibru: mai multe alimente naturale si mai putine alimente proinflamatorii si procesate precum zaharul, cerealele rafinate si grasimile saturate din carne si alte produse alimentare, consumate in exces.

Mai presus de toate, legumele si fructele joaca un rol esential intr-o dieta pentru o piele sanatoasa. Fructele si legumele contin multe vitamine, minerale si antioxidanti. Vitamina A,  vitaminca C si mii de fitonutrienti ce se gasesc in alimentele vegetale, joaca un rol important in sanatatea, elasticitatea si tineretea pielii.

Iti prezint 5 nutrienti cheie care ajuta pielea sa fie mai stralucitoare, luminoasa, neteda si lipsita de pete.

Carotenoide – pentru o stralucire de vara

bigstock-fresh-carrot-bunch-on-grungy-w-71056777-1000x600

Fructele si legumele portocalii isi obtin nuanta stralucitoare de la fitonutrientii numiti carotenoizi, inclusiv alfa si beta caroten. Cercetatorii au constatat ca atunci cand aceste alimente sunt consumate in mod regulat, pot da pielii stralucirea pe care o capata atunci cand o expunem la soare, dara fara ajutorul razelor UV.

De asemenea, exista dovezi ca alimentele bogate in carotenoide pot ajuta la protejarea impotriva arsurilor solare prin cresterea nivelului de aparare a pielii, oferind un factor de protectie natural. Totusi, acest factor de protectie nu este suficient iar protejarea pielii inainte de expunerea la soare este o regula de baza ce trebuie respectata, daca ne dorim o piele sanatoasa.

Ce sa mananaci:

  • morcovi
  • dovleac
  • rosii
  • mango
  • spanac

Vitamina C – pentru colagen

Orange

Vitamina C ofera protectie antioxidanta puternica, protejand pielea de efectele radicalilor liberi, care duc la imbatranirea prematura a pielii. Studiile arata ca antioxidantii, inclusiv vitamina C, pot ajuta in reducerea riscului cancerului de piele. Vitamina C joaca un rol cheie in formarea colagenului si a fost dovedit ca are efecte pozitive in imbatranirea pielii si hiperpigmentare.

Ce sa mananci:

  • kiwi
  • capsune
  • portocale
  • brocoli
  • grapefruit

Acizi grasi sanatosi – pentru hidratare si elasticitate

avocados-avocado-1000x600

Uleiurile sanatoase sunt esentiale in mentinerea barierei naturale de aparare a pielii si in mentinerea hidratarii si elasticitatii pielii. De fapt, fiecare celula din organism contine un strat celular de grasime, care ajuta la definirea si protejarea celulei. “Captuseala” celulei reflecta tipul de grasimi pe care le mancam. Este bine de stiut ca aceleasi grasimi care s-au dovedit a fi bune pentru o inima sanatoasa, s-au dovedit a fi bune si pentru o piele sanatoasa!

Grasimile mono si polinesaturate tind sa aiba efect antiinflamator si, la fel ca si carotenoizii si vitamina C, omega-3 joaca un rol important in incetinirea imbatranirii pielii. In plus, dozele mai mari de grasimi mononesaturate, cum ar fi cele din avocado si ulei de masline, pot ajuta la cresterea elasticitatii pielii.

Ce sa mananci:

  • avocado
  • ulei de masline
  • nuci
  • sardine
  • somon

Proteina – pentru stare generala de sanatate a pielii

egg

Proteinele ajuta la formarea tuturor tesuturilor din corp, inclusiv a pielii, precum si in crearea de enzime si hormoni. Multe proteine ofera beneficii suplimentare la nivelul pielii. Ouale, de exemplu, contin luteina, un carotenoid important in formarea si pastrarea aspectului sanatos al pielii.

Ce sa mananci:

Bauturi sanatoase – pentru hidratare

green-tea

Hidratarea este cheia! De fapt, apa este probabil ce mai important “nutrient” pentru toate functiile corpului si in special ajuta la toate aspectele legate de sanatatea pielii: hidratarea, elasticitatea si nuanta.

Apa, ceaiul verde, sucurile si supele din legume cu un continut scazut de sodiu si laptele fara grasimi sunt jucatori puternici intr-o dieta hidratanta si stimulanta pentru piele. Ne putem bucura de pana la 20% din necesarul zilnic de apa prin intermediul produselor alimentare si mai ales prin consumul de fructe si legume.

Incearca sa te feresti de bauturile bogate in zahar, cum ar fi sucuri “naturale” si sucuri carbogazificate care pot promova inflamatia. Potoleste-ti setea bucurandu-te de bauturi cu continut scazut de zahar, care ajuta la hidratarea atat a pielii cat si a intregului corp.

Ce sa bei:

  • apa, plata sau minerala
  • ceai verde
  • sucuri si super din legume

Ne intalnim pe Facebook si pe Instagram.

Aveti grija de piele! 🙂

Anca Surdu

Author Anca Surdu

More posts by Anca Surdu

Leave a Reply